Terug

Een Hollands “Retour ‘d Egypt” (linnen-)kabinet

Een (linnen-)kabinet vervaardigd gedurende de Hollandse Directoire-periode omstreeks 1800-1810. Uitgevoerd in de “Retour ‘d Egypt” stijl waarvan de inspiratie en mode volgde door Napoleon’s veldtocht naar Egypte van 1798 tot 1801.

Typerend voor deze korte overgangsperiode van Louis XVI naar Empire, is dat de opbouw van de meubelstukken nog typisch Louis XVI zijn, maar een stuk soberder zijn uitgevoerd. De selectie van fraai fineer, ingelegd bieswerk en eenvoudig beslag zijn voornamelijk de enige vorm van decoratie. Kenmerkend aan de “Retour ‘d Egypt” stijl is dat de meubelstukken al iets rijker zijn uitgevoerd en de vorm van decoratie veelal klassiek Egyptisch is georiënteerd in tegenstelling tot het klassieke Romeins en Grieks van de Louis XVI-periode.

 

Dit kabinet is echter dusdanig ongebruikelijk vormgegeven en rijk uitgevoerd voor Hollandse begrippen, dat het zich volledig meet in de rijkdom en kwaliteit met Frans meubilair uit deze periode en het niet anders kan dan op maat te zijn gemaakt voor een zeer welgestelde opdrachtgever met specifieke wensen!

 

Het kabinet is opgebouwd uit Eiken- & Mahoniehout dat is belijmd met fraai gevlamd Bloemmahoniefineer.

De getrapte kap is gedecoreerd met diverse profiellijsten, een verfijnde tand-/bloklijst en een snijwerk van een *Grotesk masker met grote wenkbrauwen & snor met aan weerszijden gedraaide linten en een hoorn des overvloeds. Tevens is de kap afgezet met een open gezaagde galerij voorzien van gedraaide & gestoken ornamenten in de vorm van dennenappels en klassieke vazen met o.a. bloem- & bladermotieven.

De deuren bestaan uit een raamwerk met een verdiept paneel dat is ingelegd met enkel messing bieswerk, een (gespiegelde) marquetterie uit één plaat messing voorstellende een leeuw staande op gestileerde krullende acanthusbladeren en vasthoudende een hoorn des overvloeds en het geheel wordt omkaderd door messing profiellijsten. De overhoekse zijstijlen zijn voorzien van halve gecanneleerde zuilen gedecoreerd met basementen en Korinthische kapitelen. En de sleutelentrees zijn gedecoreerd met een klassiek vaas, eikels, eikenbladeren en andere bloem- & bladermotieven.

Achter te deuren bevindt zich een interieur van drie diepe legplanken, met onder de onderste drie laden en onder de middelste twee “zwevende” laden en de vierde bovenste legplank de zogeheten “hoedenplank” is ondieper.

De op vierkante tapstoelopende poten rustende onderkast is uitgevoerd met drie laden, de overhoekse zijstijlen zijn voorzien van strakke tapstoelopende zuilen gedecoreerd met gestileerde palmetbladeren en Kariatide kopjes & voetjes voorzien van ruit- & pijlmotieven.

De laden zijn voorzien van ovale sleutelentrees en handgrepen gedecoreerd met een gestileerde bloem, parelranden en hoorn des overvloeds.

Een uniek en zéér bijzonder te noemen detail is dat naast de uiterst verfijnde kwaliteit van al het snij- & draaiwerk en het gegoten bronzen beslag, is dat deze zijn afgewerkt in een combinatie van vergulding en een gepatineerd bronsimitatie.

* Voor het ontwerp van het masker heeft vermoedelijk de gravure serie “Divers Masques” ter inspiratie gediend. Het betreft een serie van 19 platen toegeschreven aan Jean de Leins, gegraveerd door François Chauveau (1613-1676) en uitgegeven door Jacques van Merlen (1616-1682).

Afmetingen; Hoogte: – cm, Breedte: – cm, Diepte: – cm

Herkomst: Nederlandse privé collectie.

Verkocht